Image

Amsterdamse dienstverlening burgerzaken: heb jij een ID?

Hoe kan de piekdrukte in het dienstverleningsproces van de Amsterdamse stadsdelen opgevangen worden?

Projectomschrijving:
Twaalf bedrijfskunde- en economie-studenten zijn van start gegaan met een onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverlening van Amsterdamse stadsdelen. In het kader van hun bedrijfseconomisch prakticum bekijken de studenten hoe er omgesprongen kan worden met de hoogtijdagen bij de afdeling Burgerzaken. Dit is een belangrijke afdeling van een stadsdeel, omdat veel burgers erheen gaan voor de aanvraag van een nieuw paspoort, het doorgeven van een verhuizing of het doen van een geboorteaangifte. Elk jaar komen de meeste mensen in de maanden mei, juni en juli  voor een nieuw paspoort of identiteitskaart. Deze piekdrukte is in het verleden nauwelijks behapbaar geweest. Het is nu aan de studenten om oplossingen te bedenken hoe de stadsdelen deze geconcentreerde drukte kunnen opvangen of omzeilen.

De studenten gaan aan de slag in de stadsdelen Westerpark, de Baarsjes, Centrum en Zuid-Oost en zullen adviezen formuleren hoe de dienstverlening Burgerzaken zich kan ontwikkelen om de drukke zomermaanden beter aan te kunnen.