Image

Burgemeester reikt prijs uit voor beste campagne stedenbandgemeenten

Op 14 april vond de uitreiking plaats van de prijsvraag over stedenbandgemeenten die Academie van de Stad en de burgemeester van Amsterdam uitschreven. Studenten werkten hard aan een campagne om de stedenband van Amsterdam met Heerlen, Sluis en Delfzijl te versterken.
In de ambtswoning van burgemeester Eberhard van der Laan verzamelt de negenkoppige jury, bestaande uit medewerkers van de gemeente Amsterdam en de stedenbandgemeenten, Amsterdam Marketing, Binnenlandse Zaken, de Universiteit van Amsterdam en Academie van de Stad, zich al vroeg. Ze bespreken de zes groepen studenten die een campagne opstelden voor de gemeente Sluis, Heerlen of Delfzijl uitvoerig.

Dan geven de groepen studenten een pitch over hun campagne. Zo vertellen studentes Jorie en Lotte over ‘Boer-gondisch Sluis’: een idee geïnspireerd op de Amsterdamse Hallen, waarbij boeren hun streekproducten op een boerderij verkopen en jongeren feest kunnen vieren. ‘Wij hebben gekeken wat de bewoners zelf wilden en pakken met deze campagne twee spelende problemen aan’, pitcht Lotte.

Studenten én huisgenoten Jelle, Yannick en Marcha vertellen over ‘Light up Heerlen’, een campagne waarbij leegstand wordt tegengegaan door een light festival (gebaseerd op de Amsterdamse versie hiervan) en light-up stores. ‘Wij willen Heerlen niet in het donker laten staan, maar oplichten’, sluit Jelle treffend af.

Na de pitches gaat de jury in hevig beraad, waarbij ook de burgemeester aanschuift. Na het beraad verzamelt iedereen zich in de balzaal. De burgemeester vertelt waarom deze prijsvraag zo belangrijk is. ‘Amsterdam wordt steeds groter en kan zijn eigen groei niet meer aan. Dat is een luxeprobleem, maar wel een die ten koste gaat van andere gemeenten. Het is heel waardevol dat er nu op zo’n positieve manier iets aan dit probleem gedaan wordt!’ In zijn installatierede in 2010 heeft hij het concept 'Amsterdam Verantwoordelijke Hoofdstad' gelanceerd. In dat kader is de gemeente Amsterdam een stedenband aangegaan met de krimpgebieden Delfzijl, Sluis en Heerlen met als uitgangspunt: ‘De groei van de één mag niet ten koste gaan van de ander’. 

En dan is het moment van waarheid aangebroken. ‘De jury heeft het heel moeilijk gehad: ik was net op tijd om de vechtende partijen van elkaar te scheiden’, begint de burgemeester, ‘maar we hebben een winnaar. Ik heb hier 3 cheques van €1000,-. En ze gaan naar Light up Heerlen!’ Juichend en high-fivend nemen Jelle, Yannick en Marcha hun prijs in ontvangst.

Tot slot is het nog tijd voor een borrel, waarbij alle aanwezigen in de balzaal en op het zonnige balkon met elkaar de mooie resultaten nabespreken. Een goede afsluiting van een positieve dag!

 
Bekijk het videoverslag van de dag!                                                                         De burgemeester vertelt over de prijsvraag bij AT5

                          
                         Een creatief idee voor Sluis                                                           De presentatie van Light up Heerlen 

                          
                         De jury in beraad                                                                          Deelnemers worden vastgelegd

                           
                         De burgemeester reikt de prijs uit                                                  De terechte winnaars: Jelle, Marcha en Yannick