Image

Coaching SalsA van start!

Afgelopen maandag en dinsdag vonden de eerste SalsA coachingsmomenten plaats. Eerstejaars Pedagogiek stagiaires coachen hierbij wekelijks één-op-één eerstejaars leerlingen van het Metis Montessori Lyceum. Na de kennismaking van vorige week was het nu tijd om elkaar nog wat beter te leren kennen en erachter te komen waar de duo’s de komende tijd aan kunnen gaan werken.
In het schooljaar 2014-2015 coachen studenten van de opleiding Pedagogiek, Pabo en verschillende tweedegraads lerarenopleidingen ruim 250 leerlingen van acht verschillende Amsterdamse scholen. Deze studenten worden begeleid door zes derdejaars Pedagogiek stagiaires: de SalsA coördinatoren. Afgelopen maandag en dinsdag vonden op het Metis Montessori Lyceum de eerste coachingsmomenten plaats. De zes SalsA coördinatoren hebben elk de leiding over een klaslokaal vol met coach-leerling duo’s.

In elk lokaal zijn de duo’s bezig elkaar te leren kennen. De coaches hebben allemaal individueel bedacht wat ze met hun leerlingen willen doen. Eén coach heeft taartjes mee voor haar twee leerlingen. ‘Ik was gisteren jarig. Dit leek me dan wel een goede binnenkomer.’ Als de band tussen coach en leerling is opgebouwd is het tijd om te focussen op gebieden waar de leerling extra begeleiding bij kan gebruiken. Het opbouwen van deze band doen ze allemaal op een andere manier. Het ene koppel speelt pim-pam-pet, het andere koppel maakt een moodboard. 

Femke en Chelsey vormen samen een duo. Ze zijn bezig een mindmap te maken over elkaar. Coach Femke vertelt: ‘We stellen vragen aan elkaar: wat vind je leuk, wat vind je stom, hoe ziet je familie eruit? Zo krijgen we een groot web met woorden die wat over de ander zeggen.’ Op de vraag of het al een beetje klikt tussen de twee, roept leerling Chelsey uit: ‘Ja zeker, ik vind haar leuk!’ Ze zijn er inmiddels al achter dat Chelsey wel wat hulp kan krijgen bij het indelen van haar tijd bij het maken van toetsen. Ze doet er nu vaak te lang over, waardoor ze onnodig onvoldoendes haalt. Daar gaat Femke haar bij helpen! Femke zegt dat het leuk is dat ze de vaardigheden die ze leert bij haar studie, bijvoorbeeld over het communiceren met kinderen, meteen toe kan passen in de praktijk bij deze stage. En als Chelsey even niet meer weet wat ze in moet vullen bij de mindmap, geeft Femke haar vast een tip mee: ‘Dan ga je toch even naar de volgende vraag? Misschien kom je er zo wel op!’ Over twee maanden zullen we nog eens kijken hoe het gaat met dit duo. 

Wanneer de bel luidt en de tijd om is, nemen de meeste leerlingen afscheid en lopen opgewekt het lokaal uit. Behalve een jongetje. Hij vindt het jammer dat de coaching volgende week niet doorgaat vanwege een projectweek op school. ‘Ik word hier namelijk zo blij van’, zegt hij. 

  
Twee duo's maken een moodboard                                                 Deze leerling kan al wat hulp bij wiskunde gebruiken

  
Een duo speelt pim-pam-pet                                                            Femke en Chelsey hebben er zin in!