Image

Docent in de Spotlight!

Gijs ten Cate, docent van de opleiding Communication and Multimedia Design van de Hogeschool Utrecht, heeft twee projecten met Academie van de Stad gedaan. In deze rubriek vertelt hij over zijn ervaringen. "Het enthousiasme dat vanuit een opdrachtgever komt werkt voor studenten echt aanstekelijk!".
In deze nieuwe rubriek ‘in de Spotlight’ vertelt iedere twee maanden een docent, participant of student uit Amsterdam, Utrecht of Den Haag over zijn of haar ervaringen binnen een project. In deze eerste editie: Gijs ten Cate, docent aan de opleiding Communication and Multimedia Design van de Hogeschool Utrecht.

Wat leren studenten binnen het vak dat jij geeft?
“Binnen de opleiding geef ik het vak Concept & Design, een vak dat wordt aangeboden in het tweede studiejaar. Een van de belangrijkste leerdoelen is in opdracht werken voor een echte opdrachtgever. Studenten moeten het gevoel voor de subtiliteit in communicatie met opdrachtgevers vaak nog ontwikkelen. Andere leerdoelen zijn het zelfstandig uitvoeren van een project. Hiermee bedoel ik dat studenten helemaal zelf bedenken welke stappen er gezet moeten worden om vanuit een vraagstelling tot een concept of idee te komen. Het antwoord is vaak crossmediaal.”
 
Je hebt nu in twee projecten samengewerkt met Academie van de Stad. Kun je iets vertellen over deze projecten? 
“Het eerste project was voor de afdeling Zorg en Welzijn van de gemeente Utrecht en ging over het aanpakken van het sociaal isolement van ouderen. De vraag was welke tools de gemeente zou kunnen inzetten om ouderen uit hun sociaal isolement te halen of te zorgen dat ze er niet in raken. 20 studenten hebben toen in groepjes ideeën uitgewerkt. Het resultaat was een seniorenweb, een tabletapplicatie die als een soort afstandsbediening van het leven van ouderen fungeerde. Met de applicatie kon je bijvoorbeeld tv kijken op je tablet maar je kon ook hulpkanalen oproepen, communiceren met de buurman of buurvrouw of afspraken maken voor een spelletje bridge of sjoelen. Door deze applicatie ontstond er een centraal punt waar ouderen terecht konden met verschillende vragen.”

“Het tweede project, ‘breng de beweging op gang’, was in opdracht van de afdeling Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Utrecht. Het project had als doel om via een campagne studenten bewuster te maken van de kans op woninginbraken in studentenhuizen. Het blijkt namelijk dat studentenwoningen een makkelijk doelwit zijn voor inbrekers maar dat studenten zich vaak niet bewust zijn van de inbraakrisico’s. Het resultaat was een crossmediale campagne die vooral op stickers was gericht. Dat was namelijk makkelijk te verspreiden en uit te voeren en tevens makkelijk op te pakken door studenten zelf. Het was een erg leuk project.“

Hoe vond je het om samen te werken met Academie van de Stad?
“Ik vind het heel prettig om projecten te doen in samenwerking met Academie van de stad. Je bent als docent druk met lezen, nakijken en zorgen dat de studenten doen wat ze moeten doen. Dan is het erg fijn als iemand zich bezig houdt met de afspraken en bepaalde taken van je overneemt. Noem het een organisatorische last die van je af valt. En Academie van de Stad geeft ook een soort extra druk richting de studenten omdat ze nog een keer extra feedback krijgen. Ik vind het echt een meerwaarde.”

Wat heeft het project de opdrachtgever opgeleverd? 
"Voor de opdrachtgever levert het vooral nieuwe inzichten op. Ze komen echt in aanraking met nieuwe en frisse ideeën van een doelgroep waar ze normaal misschien niet zo snel mee praten of communiceren. In dit geval leverde het de opdrachtgever ook nog eens in korte tijd heel veel verschillende ideeën op. Je krijgt ook nog een uitwerking van de ideeën, een prototype en een test onder de doelgroep, dus als opdrachtgever leer je denk ik heel veel over mogelijkheden die je zelf hebt. Dat geeft je vervolgens weer slagkracht als je met het idee verder gaat."

En wat hebben de studenten nu van het project geleerd?
"Voor de studenten is het iets heel leuks om voor een echte opdrachtgever te werken, dus dat ze weten dat ze niet een verzonnen opdracht moeten uitvoeren. Wat studenten ook altijd zeggen als ze werken in een project voor een echte opdrachtgever: ‘Dit is echt veel leuker dan dat project dat we eerder hebben gehad!’ Dat heeft ook te maken met het feit dat er ook een enthousiasme vanuit de opdrachtgever komt dat aanstekelijk werkt. Als student wil je wat moois maken als je weet dat iemand daar blij mee is. Die motivatie is er dan meer. Ook loopt het met een echte opdrachtgever vaak net weer wat anders dan je verwacht. Je komt nieuwe dingen tegen en je komt doordat je bij de opdrachtgever op bezoek gaat op plekken waar je anders nooit zou komen. Je krijgt als student inzicht in hoe organisaties echt werken en dat is erg leerzaam."
 
Waar zie jij nog mogelijkheden in wat jouw studenten voor de ontwikkeling van de stad kunnen betekenen?
"Er wonen ontzettend veel studenten in de stad, ze nemen deel aan de stad en zij geven eigenlijk de stad vorm. Dat zie je bijvoorbeeld door de vele festivals, activiteiten, cafés en restaurants. Ik denk daarom dat studenten nog meer betrokken kunnen worden bij het ontwikkelingen van communicatie-uitingen. Ik begrijp dat stedelijke instellingen vaak rekening moeten houden met eigen vormgeving, maar ik denk dat studenten daar zeker in mee kunnen denken. Als je studenten hier meer bij betrekt dan heb je meteen ook betrokkenheid vanuit de studenten en zo komen ze tegelijkertijd te weten wat er in de stad speelt. Daar ligt zeker een kans!"