Image

Eerstejaarsstagiairs Educoach aan het woord!

Bij het project Educoach ondersteunen veertig studenten Toegepaste Psychologie cursisten in de Nederlandse taal en hun inburgering. In dit artikel vertellen drie stagiairs over hun ervaringen.
Sterre Albrecht:
“De groep cursisten die ik elke dinsdagochtend begeleid bestaat uit een groep zachtaardige vrouwen. Het is interessant om de cultuurverschillen te ontdekken en contact te leggen met een doelgroep waar ik nog nooit in aanraking mee ben gekomen, in ieder geval niet op dit niveau. Een van mijn cursisten beheerst de Nederlandse taal al erg goed. Ik vroeg haar wat zij van de Nederlandse les vond. Ze antwoordde dat het erg lastig is om een nieuwe taal te leren die niet op je moedertaal lijkt. Vooral vanwege het feit dat de meeste cursisten nog helemaal geen educatie hebben gehad, zelfs niet in hun eigen land. Met kerst viel het mij op dat bijna niemand in de groep een idee had wat kerst nou precies is. Wat moeten die wel niet gedacht hebben toen er opeens allemaal dennenbomen naar binnen werden gehaald?"

Desi van Dunnen:
"Tijdens de vorige les verdeelde ik de cursisten in 3 groepen, vervolgens kregen zij een groot leeg vel. Daar maakten zij vier kolommen, namelijk “Gezond en lekker”, “Gezond, maar niet lekker”, “Ongezond en lekker”, “Ongezond en niet lekker”. Hier moesten zij dan producten uit tijdschriften bij zoeken, uitknippen en opplakken op het vel bij de juiste kolom. De opdracht was echt heel erg leuk. Soms krijg ik het idee dat de motivatie een beetje laag ligt wat betreft interactie, activiteiten of praktische opdrachten, maar de cursisten hebben mij echt verbaasd. Ze vonden het erg leuk en de posters zijn onwijs leuk geworden. Ik denk dat de motivatie ook een domino-effect was, want één groepje begon erg enthousiast en toen wilden de anderen niet achterblijven."

Sebastian Alcocer Pous:
"Het mooie aan dit project vind ik de maatschappelijke actualiteit. In het debat dat tegenwoordig heerst over vluchtelingen wordt soms vergeten dat we allemaal mensen zijn en dat we deze aarde moeten delen. Dat is voor mij een van de mooiste dingen die ik meekrijg in de lessen. Ondanks het feit dat deze cursisten uit een totaal andere cultuur komen, met een andere taal en andere gewoonten, zijn het mensen. En de meesten van hen zijn oprecht toegewijd en gemotiveerd om dit proces te laten slagen. Wanneer je je dat beseft is het zo mooi om een helpende hand te bieden aan deze mensen en hen te ondersteunen bij hun persoonlijke behoeften en valkuilen. Voor mij is het een eer om deze mensen een kans te geven en te begeleiden opdat zij zich hier thuis voelen. Het is het minste dat ik kan doen, en ik denk dat we uiteindelijk allemaal op zoek zijn naar een plek om ons thuis te noemen."

Roosje van der Graaf:
"Een van mijn cursisten is 32 jaar oud en komt uit Soedan. Via een vriendin is ze bij taalaanbieder Alsare terechtgekomen. Ze wilde graag haar woordenschat uitbreiden en beter grammatica leren. Ze vertelt dat ze al veel heeft geleerd en de Nederlandse taal al een stuk beter begrijpt. Ook op de computer gaat het nu beter doordat er tijdens de cursus ook wordt geoefend met een digitale leeromgeving. Ik vroeg haar wat ze het leukste vindt aan de cursus en ze vertelt dat ze het meest geniet van de uitjes. Een tijdje terug zijn we met de groep naar een restaurant gegaan om te oefenen met bestellen. Vroeger durfde ze dan niks te zeggen maar nu gaat ze zelf met haar dochter wel eens wat eten. Ze noemt dat ze door de cursus meer zelfvertrouwen heeft gekregen en dat de stagiairs behulpzaam zijn en dingen goed kunnen uitleggen, ook als de docent bezig is met iemand anders. Ze vindt het leuk om kennis te maken met jonge mensen die zo anders zijn dan zij!" 

Lees hier de algemene beschrijving van dit project