Image

Japans bezoek bij SalsA op Flevoparkschool!

Op maandag 16 maart bracht een Japanse delegatie het coachingsproject SalsA een bezoek. De Japanners kwamen kijken op de Flevoparkschool, waar leerlingen uit groep 8 één-op-één door studenten van de Pabo worden gecoacht.
Vorig jaar mei werd het coachingsprojct SalsA al vereerd met Japans bezoek (lees hier). De tolk en tevens leerkracht en remedial teacher die destijds mee was, heeft het project SalsA bij het onderwijs in Japan onder de aandacht gebracht, waardoor opnieuw een Japanse delegatie op bezoek kwam bij SalsA afgelopen week. De delegatie bestaat uit een professor en studenten van de Kyoto University of Education (een academische Pabo) en twee professors en meerdere docenten van andere scholen.

Als de Pabo-studenten, groep 8-leerlingen, docent van de Flevoparkschool, Chahida Makhloufi, en de Japanse delegatie gearriveerd zijn, beginnen de studenten en leerlingen met hun één-op-één coaching. Intussen leggen Anne Moormann (projectleider SalsA) en Chahida aan de Japanse delegatie uit wat het project inhoudt en hoe dat er op deze school uitziet.

Kijken bij het coachen
Dan is het tijd om bij de koppels te gaan kijken. De Japanners gaan samen met de tolk langs om vragen te stellen. ‘Hebben jullie van tevoren doelen gesteld?’, vraagt een van hen. ‘Ja, we hebben inderdaad doelen gesteld, die zijn gericht op de voorbereiding op de middelbare school. Zo werken we bijvoorbeeld aan rekenen, maar praten we ook over persoonlijke dingen’, legt de coach uit. De docent voegt toe: ‘We hebben voor leerlingen uit groep 8 gekozen, omdat de overgang naar de middelbare school zwaar kan zijn, zowel op het gebied van didactische vaardigheden als op emotioneel vlak.’

Een andere coach vertelt aan een van de Japanners dat zijn leerling veel ambities heeft. ‘Daarom werken we samen aan een verdieping van de dingen die hij in het normale lesprogramma leert. Maar een andere leerling kan juist onder of op het niveau van de lessen zitten. Dan werk je aan iets anders. Je moet de coaching dus echt op de leerling afstemmen.’

Rondleiding
Hierna geeft docent Chahida een rondleiding door de Flevoparkschool. De Japanners vinden het erg interessant om de indeling van de klassen te zien en verwonderen zich over de creativiteit van de leerlingen. ‘De leerkrachten op deze school hebben veel zelfvertrouwen. Dat zie je meteen’, zegt een van de Japanners nadat ze een aantal klassen heeft bezocht.

SalsA in Japan?
Na deze rondleiding wordt er nagepraat, waarbij de Japanse delegatie laat weten wat ze van SalsA vinden. Een leerkracht van een Japanse basisschool zegt dat hij veel verschillen met Japanse scholen ziet. ‘Ik ben onder de indruk. Dit zijn kleinere klassen en de leerlingen hebben meer vrijheid.’ Chahida vertelt dan dat je als docent soms weinig tijd hebt voor het individu. ‘Bij SalsA krijgen de leerlingen dat persoonlijke contact wél’, zegt ze.

De professor van de Kyoto University of Education vertelt dat hij voor de vijftiende keer in Nederland is. ‘Het is hier zo gul en vrij. Ik houd van het schoolsysteem. Wat ik zie is dat de coaches actieve luisteraars zijn. Ook mooi dat jullie een digitaal systeem hebben, waardoor de coaches op zichzelf kunnen reflecteren’, zegt hij.

Als Anne vraagt of de voormalig directrice van een Japanse school ook zo’n project op haar school had willen zien, lichten haar ogen op. ‘Zeker,’ zegt ze vol overtuiging, ‘iets als SalsA zou in Japan heel goed zijn!’

 
De Japanse delegatie krijgt uitleg over SalsA!                              Tijd om te kijken bij het coachen

  
De Japanners stellen enthousiast vragen aan de coach               Anne legt meer uit over het project