Image

Joodse, reformatorische en islamitische kinderen met studenten in gesprek

Dit jaar vindt voor de derde keer het project "Interreligieuze dialoog" plaats, waarbij scholieren met verschillende religieuze achtergronden in dialoog gaan onder leiding van studenten Levensbeschouwing van de HvA. Donderdag 12 september was de kickoff!
In de raadszaal van stadsdeel West verzamelden afgelopen donderdag 22 september 2013 de 25 studenten Levensbeschouwing van de Hogeschool van Amsterdam. Komend semester gaan zij een lespakket maken voor interreligieuze dialogen op scholen. Ook organiseren zij een Dag van de Dialoog op 21 november, waarop scholieren van de joodse Scholengemeenschap Maimonides, het overwegend islamitische Marcanti College en de gereformeerde Jacobus Fruyier Scholengemeenschap uit Apeldoorn met elkaar in gesprek gaan over religie, levensbeschouwing, cultuur en identiteit. In de weken voor de Dag van de Dialoog komen de studenten langs bij de derdeklassers die meedoen aan dit project. Ze zullen gastlessen geven over deze onderwerpen en de leerlingen wellicht vragen om zich alvast voor te bereiden op de dialogen. 

Vorig jaar was de eerste keer dat de drie scholen deelnamen aan dit project. En spannend vond men het ook: wat als de kinderen het niet goed met elkaar kunnen vinden? De dialoogdag overtrof alle verwachtingen: niet alleen verliep de organisatie door de studenten goed, de scholieren hadden ook plezier in de ontmoeting. En daar hadden de studenten een groot aandeel in. Met hun onbevangenheid en frisse energie creerden studenten een ontspannen sfeer, die er met professionals wellicht niet was geweest. Lees hier het verslag van de dialoogdag in 2012. 

Op de kickoff van afgelopen donderdag waren naast de studenten en Academie van de Stad ook de rectoren van de deelnemende scholen aanwezig. Zij stelden zich voor aan de studenten en deelden hun eerste ervaring met het project. Zo vertelde Jan Couwenberg, rector Maimonides: "In het verleden hebben we ook slechte ervaringen gehad met interreligieuze dialogen. Maar deze samenwerking zit goed in elkaar en onze leerlingen hebben veel geleerd van de ontmoeting. En sommigen hebben nog steeds contact met leerlingen van de andere scholen. Wat wil je nog meer?"