Image

Krachtige eindpresentatie over vernieuwende aanpak jeugdoverlast

Studenten Algemene Sociale Wetenschappen aan de UvA hebben de afgelopen vijf maanden onderzoek gedaan naar hoe een bonusgerichte aanpak ontwikkeld kan worden voor de overlast van jeugdgroepen op straat.
 De aanpak van overlast op straat is een van de prioriteiten uit het Stedelijk Handhavingsprogramma 2015. Voor de aanpak van jeugdoverlast wil men naast een traditionele aanpak van ‘malus’ (bijvoorbeeld straffen) ook de mogelijkheden van een bonusgerichte aanpak onderzoeken.

Op dinsdag 30 juni presenteerden de studenten hun bevindingen voor medewerkers van Handhaving en Toezicht in Amsterdam. De onderzoeken waren voor de studenten de afsluiting van hun Bachelor. De studenten hebben zich de eerste maanden gericht op welke inzichten vanuit de theorie van belang kunnen zijn bij de ontwikkeling van een bonusgerichte aanpak. Daarnaast hebben zij ook veldwerk gedaan. Ze liepen mee met handhavers en straatcoaches in Amsterdam Noord en West en ze interviewden betrokken medewerkers. Met name het meelopen maakte veel indruk op de studenten. ‘Na drie jaar vooral theoretisch bezig te zijn vond ik het ontzettend interessant om de stap naar de praktijk te maken en te ontdekken dat veel theorieën echt overeenkomen met de praktijk.’ zegt één van de studenten enthousiast.

Tijdens de presentatie was er veel ruimte voor gesprek en discussie waar de aanwezige medewerkers zeer voor openstonden. De reacties op de presentatie waren zeer positief. ‘Inspirerend om te horen tot welke conclusies en aanbevelingen de studenten komen, dit leidde direct tot een goede discussie’.
Na afloop van de presentatie bedankt de opdrachtgever de studenten voor hun inzet en het waardevolle eindresultaat: ‘Jullie hebben hard gewerkt en doorgezet. Het organiseren van het veldwerk was een uitdaging, maar jullie hebben je hierin proactief opgesteld en dit heeft geleid tot een goed eindresultaat.’ Met bloemen voor de studenten en taart werd de middag feestelijk afgerond. Voor de studenten was dit het begin van een welverdiende zomervakantie!

Lees hier de algemene beschrijving van dit project

 
Veel ruimte voor gesprek en discussie                                                   De studenten leiden enthousiast de discussie