Image

SalsA coaching: hoe gaat het nu?

In oktober vonden de eerste SalsA coachingsmomenten plaats. Hoe gaat het nu met de coach-leerling duo’s? En hoe kijken de SalsA coördinatoren naar het proces tot nu toe? Je leest het in dit artikel!
Een heel schooljaar lang coachen studenten van de opleiding Pedagogiek, Pabo en verschillende tweedegraads lerarenopleidingen ruim 250 leerlingen van acht verschillende Amsterdamse scholen. Deze studenten worden begeleid door vijf derdejaars Pedagogiek stagiaires: de SalsA coördinatoren. Een van de scholen waar de coaching plaatsvindt is het Metis Montessori Lyceum. We nemen een kijkje op de school om te weten te komen hoe het nu gaat met de coach-leerlingduo’s.

Elk duo houdt zich bezig met iets anders. Er zijn leerlingen die met boeken en schriften voor zich zitten. De coach helpt hen met het huiswerk voor de vakken waar de leerlingen wat meer moeite mee hebben. In de eerste weken hebben de coaches en leerlingen een band opgebouwd. Ze leerden elkaar elke week beter kennen. Op basis hiervan werken de duo’s nu elke week samen aan punten waarbij de leerling hulp kan gebruiken.
 
En hoe gaat het met het duo dat tijdens de start van de coaching al aan bod kwam, namelijk leerling Chelsey en coach Femke? ‘Ze heeft me geleerd hoe ik beter kan plannen als ik een toets maak. Ik sla nu vragen eerst over zodat ik niet in tijdnood kom. Dan ga ik later kijken of ik ze alsnog kan beantwoorden’, zegt Chelsey. Dit duo werkt aan meerdere punten, zoals plannen en tips om beter te leren. ‘En we hebben het daarbij altijd gezellig samen. We wisselen het af en toe met iets leuks af. Zo gaan we bijvoorbeeld een keer samen schaatsen. Ook ga ik bij haar op huisbezoek om een nog beter beeld van haar omgeving te krijgen’, aldus Femke. ‘Ze bereidt de coaching altijd heel goed voor en ik kan met alles bij haar terecht’, zegt Chelsey tevreden.

Iris is een van de vijf SalsA-coördinatoren. Ze vertelt over de voortgang van het project. ‘Wat ik mooi vind is dat ook leerlingen die in de klas wat stiller zijn dan anderen aandacht krijgen’, zegt ze. ‘De coaches hadden eerst wel moeite om te bepalen hoe ze verder moesten na de kennismaking. Hoe krijg ik de leerlingen enthousiast? Dat was voor hen een uitdaging. Met een training die we met zijn vijven hebben samengesteld stimuleerden we de stagiaires om na te denken over hoe ze verder gaan en hoe ze de gestelde doelen met hun leerlingen kunnen bereiken.’ En over haar eigen leerproces: ‘Je leert hoe je verschillend om moet gaan met studenten en leerlingen. Ik moet voor de klas staan, feedback geven. Dingen die ik nog niet eerder heb gedaan. Wat ik vooral heb geleerd is om de stagiaires zelf tot inzichten te laten komen. Ik geef geen direct oordeel, maar zorg ervoor dat ze zelf tot dat oordeel komen. Naar mijn idee leren ze daar het meest van.’

 
De stagiaires luisteren aandachtig naar de SalsA coördinatoren     Hard aan het werk met een opdracht tijdens de training