Image

Springlevend Landlust

Volgens de Springlevende Wijk-formule zijn zes studenten gaan wonen in de buurt Landlust en zetten er projecten op die ze zelf ook coƶrdineren.
In acht verschillende buurten in Amsterdam (Transvaalbuurt, SuHabuurt, Van der Pekbuurt, Dudokbuurt, Dapperbuurt, Columbusplein, Rudolf Diesel en Landlust) is een Springlevende Wijk gestart. Vier tot acht studenten zijn door de Academie van de Stad geselecteerd per wijk om zich in te zetten voor de leefbaarheid door er te wonen en relevante projecten te starten. Die projecten begeleiden zij dan weer als studentcoördinatoren. Doordat de studenten wonen in de wijk, zijn zij spin in het web van bewoners, de woningcorporatie en het stadsdeel en weten zodoende waar bewoners behoefte aan hebben en waaraan niet. Dit project is in samenwerking met woningcorporatie Ymere van start gegaan. 

In de buurt Landlust gaan er huizen gesloopt en gerenoveerd worden. Hierdoor is de leefbaarheid in het geding. De studenten gaan die leefbaarheid waarborgen met Springlevend Landlust. 


Studentcoördinator aan het woord!

Laurien is één van de studentcoördinatoren van Springlevend Landlust. Wij vroegen aan haar hoe het haar bevalt om zich in te zetten voor deze buurt!

Hoe zou jij de buurt omschrijven?

Ik vind dit eigenlijk, in tegenstelling tot de dingen die normaal gesproken over Amsterdam West gezegd worden, een vrij rustige en gezellige buurt. Persoonlijk heb ik nog geen last gehad van de “beruchte” hangjongeren, en voel ik me over het algemeen veilig.

Heb je de buurt zien veranderen in de tijd dat je er woont?

Gezien het feit we hier minder dan een jaar wonen is het lastig te zeggen hoe de buurt veranderd is. Het verschil tussen zomer en winter vind ik wel heel duidelijk aanwezig. In de zomer was er veel meer rumoer en waren er natuurlijk veel meer mensen op straat, zowel overdag als ’s avonds.

Hoe zou jij de werkzaamheden voor Academie van de Stad omschrijven?

Werken voor Academie van de Stad zorgt ervoor dat je de buurt waarin je woont veel beter leert kennen en meer betrokken raakt bij alles wat er speelt. Ik zou mijn werkzaamheden vooral willen beschrijven als kinderen bewust maken van hun omgeving en het op een speelse wijze bevorderen van hun taalniveau. Hierdoor gaan ze zichzelf zekerder voelen over de dingen die ze zowel schrijven als zeggen.

Hoe ervaar je het contact met de mensen uit de buurt?

Heel erg goed. Ik word vooral door de kinderen vaak aangesproken, maar soms ook door ouders. Dit  geeft me een goed en vertrouwd gevoel.

Wat vind je het leukste aan het uitvoeren van de projecten?

Het leukste vind ik het bezig zijn met de kinderen zelf. Het is heel mooi om te zien hoe kinderen tegen bepaalde problemen aankijken en hoe zij zelf oplossingen voor die problemen vinden. Het is ook goed om te zien hoe snel ze zich kunnen ontwikkelen en hoe prettig ze het vinden om steeds terug te komen bij de lessen.