Image

Stagiair Educoach interviewt docent!

In het project Educoach ondersteunen veertig studenten Toegepaste Psychologie cursisten in de Nederlandse taal en hun inburgering. Een van deze stagiairs, Tim de Goeij, heeft de docent met wie hij meeloopt geïnterviewd. Benieuwd? Je leest het interview hieronder!
Kun je allereerst iets vertellen over jezelf?
➢    Ik ben Angelique Koomen, 51 jaar. Ik ben getrouwd met een Cubaanse man en ben laat moeder geworden en dat vind ik heel leuk. Wij hebben een dochtertje van zeven. Ik geef Nederlandse taallessen bij de organisatie SIPI, Stichting Interculturele Participatie en Integratie. 

Welk leertraject heb je doorlopen voordat je bij SIPI bent komen werken?
➢    Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in andere culturen. Ik heb nadat ik mijn VWO diploma behaalde eerst twee jaar Engels gestudeerd en mijn universitaire propedeuse gehaald. Engels is wat mij betreft alles: dit is immers een wereldtaal die mensen met elkaar verbindt, zeker in Europa. Op een gegeven moment moest ik voor mezelf beslissen welke richting ik op wilde met mijn leven. Ik heb er toen voor gekozen om een opleiding interculturele training te volgen. Deze opleiding heb ik afgerond, waarna ik reïntegratiecoach ben geworden. De focus van deze baan lag op het begeleiden van werkzoekenden. Het werk dat je doet vormt mede je identiteit. Om deze reden vond ik het erg belangrijk om hierin een begeleidende hand en steun te bieden aan werkzoekenden. 

Hoe bevalt het werk bij SIPI je tot nu toe?
➢    Ik vind het verrassend genoeg heel leuk. Ik vind het fijn dat SIPI zo zorgvuldig omgaat met cursisten en dat er veel aandacht naar hen en het materiaal dat aan hen wordt uitbesteed gaat. Er wordt goed gekeken naar wat zij al dan niet nodig hebben ter ondersteuning van hun Nederlandse taalontwikkeling. Ik vind mijn collega’s ook leuk en erg behulpzaam. Zij dragen goede ideeën voor tijdens intervisiemomenten en trainingen deskundigheidsbevordering. Er hangt al met al een hele prettige, informele, non-hiërarchische sfeer hier.

Is je werk ook je passie? 
➢    Ja, ik vind het leuk om anderen iets aan te kunnen leren en om hen ook te motiveren en te stimuleren wanneer zij zich hiervoor openstellen. Leren is leuk, en dat is iets dat ik graag wil overdragen op anderen. 

Wat vind je van de cursistengroep waarmee je werkt? 
➢    Ik vind dat we een leuke groep hebben. Ik vind sommigen ook lekker gek en ze durven alles. Ze zijn niet bang om fouten te maken. De Turkse cursisten, die geen Engels spreken en waarbij de taalbarrière het grootst is, komen de laatste paar weken ook wat meer los. Ik vind de cursisten leergierig, ze zijn duidelijk gemotiveerd om onze taal te leren en ik denk dat ze het ook leuk vinden om te komen. 

Hoe zou jij jouw band met hen omschrijven? 
➢    Dit is een groep mensen die mij als docent ook een heel goed gevoel geeft. Ik moet vaak lachen tijdens de les en ik zie jou ook voortdurend grijnzen. De cursisten zijn doorgaans erg vrolijk en het contact met hen is informeel. Dat zou ik ook niet anders willen.

Wat zou jij hen nog willen leren, naast alle taalvaardigheden?
➢    Voor sommige cursisten nog een stukje assertiviteit. Ik denk dat dat iets is dat onder andere in de Turkse cultuur toch wat minder gangbaar is en ik denk dat daar nog wel wat in te halen valt. Het lijkt mij leuk en heel leerzaam als de cursisten ook nog één dag in de week op een andere plek zijn waar ze in contact kunnen komen met Nederlanders. Daar kunnen wij de komende drie maanden natuurlijk ook nog aan werken.

Wat vind je van mij als stagiair op deze stageplek? 
➢    Jouw aanwezigheid bevalt me heel goed! Ik vind dat je op een hele gemakkelijke manier aansluit op de cursisten en open staat voor vragen om hulp van cursisten. Je vraagt zelf ook of zij iets van je nodig hebben, ziet uit jezelf wanneer zij jouw hulp kunnen gebruiken en stapt dan ook uit jezelf op hen af. Je mag nog wel wat meer op de voorgrond treden, door bijvoorbeeld een vast onderdeel te implementeren waar je het wekelijks met de cursisten over kan hebben. Trek gerust 30 à 40 minuten uit in een les om op informele wijze de cursisten nog meer bij te leren en behandel onderwerpen waarvan je denkt dat die de cursisten aanspreken. Op die manier kun jij de cursisten motiveren om zich meer in de maatschappij te mengen en grijp je zelf de kans om op dit podium te experimenteren en te oefenen wat voor jou werkt. Hun taalontwikkeling gaat bij dit soort activiteiten toch gewoon door, dus ik zie daar eigenlijk geen nadelen in!

Wat vind jij van het project Educoach? 
➢    Ik vind het heel erg leuk dat er studenten worden ingezet op dit soort werkplekken. Ik denk dat de Educoach-stagiairs heel goed aansluiten op de cursistengroepen en vind het leuk dat er gebruik wordt gemaakt van professionals uit jouw vakgebied. Daarbij dragen jullie bij aan een stukje extra zorg voor de cursisten. Hier heb ik zelf bijvoorbeeld helaas geen tijd voor, maar dit is iets dat de Educoach-stagiairs wel op kunnen pakken. 

Wat zou jij zelf nog anders willen zien aan het project Educoach?
➢    Ik kan me voorstellen dat je als stagiair van Educoach hier graag komt om te experimenteren, omdat je hier ook fouten kan en mag maken. Daarbij is dit de ideale plek om je voor een groep neer te zetten en eventuele schroom te overwinnen. Ik zou de stagiairs wellicht dus nog wat meer vanuit hun persoonlijke leerdoelen willen laten werken. Wat vind jij het moeilijkst om te doen voor een groep en waarin denk je dat jij de meeste progressie kan boeken? Het lijkt mij belangrijk dat daar ook veel nadruk op komt te liggen, zodat de stagiair ook een mooie ontwikkeling doormaakt. 

Lees hier meer over het project Educoach