Image

Student in de Spotlight!

Meike is student Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de HU en Marieke studeert Pedagogische Wetenschappen aan de UU. Ze wonen sinds vorig jaar samen met twee andere studenten in Springlevend Hoograven. In deze rubriek vertellen zij over hun ervaringen.
In deze rubriek ‘in de Spotlight’ vertelt iedere twee maanden een docent, participant of student uit Amsterdam, Utrecht of Den Haag over zijn of haar ervaringen binnen een project. In deze vierde editie: Meike en Marieke uit het Springlevende Wijk-team in Hoograven.

Hoe zijn jullie bij Academie van de Stad terechtgekomen?
Meike: ‘Via via heb ik de vacature doorgestuurd gekregen. Ik wilde al verhuizen en ik was op zoek naar een nieuw bijbaantje. Dat kwam zo heel mooi samen!’
Marieke: ‘Bij mij ging het ongeveer hetzelfde. Ik sprak iemand uit Amsterdam die vertelde over de Springlevende Wijk, toen dacht ik: dat is leuk! Toevallig was er net een vacature in Utrecht, ik heb meteen gereageerd.’

Wat sprak jullie aan?
Marieke: ‘Ik vind het een mooie combinatie van verschillende dingen: Het past heel goed bij mijn studie, je kunt goed netwerken en je leert veel mensen kennen.’
Meike: ‘Ik specialiseer mij binnen mijn opleiding in jeugdzorg en dat gaat binnenkort allemaal via wijkteams lopen. Ik wil graag vanuit een wijk meer leren over hoe dit werkt. Daarmee hoop ik straks een voorsprong te hebben op de arbeidsmarkt.’

Kunnen jullie iets vertellen over de drie projecten die jullie tot stand hebben gebracht? 
Meike: ‘Het afgelopen halfjaar hebben we om de twee weken een kookclub georganiseerd met volwassen vrouwen uit de wijk. He doel was vooral om mensen te leren kennen, contacten te leggen en vanuit daar ook meer te horen over wat er speelt in de wijk. We zijn nu aan het kijken of we de kookclub volgend jaar voort gaan zetten of dat we iets heel nieuws gaan doen. Ook zijn we gestart met de meidenclub. Met een groepje meiden van 13 tot 15 jaar koken we om de week samen en we bespreken verschillende onderwerpen zoals studie, jongens en verliefdheid. De meiden vinden het allemaal heel gezellig. We gaan nu kijken of we voor het komende jaar de groep kunnen uitbreiden, dan kunnen we er nog meer uithalen.’  
Marieke: ‘Het derde project is huiswerkbegeleiding. Moeders in de buurt vertelden ons dat dit nog niet werd aangeboden en de Brede Schoolcoördinator in de buurt gaf aan dat het al lang op de agenda stond maar dat het er nog niet van was gekomen. Nu gaan we iedere week 2 uur lang met de kinderen aan de slag. We doen iets leuks en de kinderen werken aan hun huiswerk. Ook heeft één van de buurtbewoners initiatief genomen om de speelgarage weer open te krijgen. Daar kunnen kinderen speelgoed lenen zoals skelters, skeelers, pionnen, ballen, dat soort dingen. Binnen kunnen ze ook knutselen en tekenen. Wij zijn daar nu één middag in de week verantwoordelijk voor.’

Wat vonden jullie tot nu toe het leukst om te doen? Wat is jullie het meest bijgebleven?
Meike: ‘Eind juni hebben we een buurtdag georganiseerd. Dat was de afsluiting van het eerste halfjaar en de start van de zomer. We hebben een buurtbudget aangevraagd en een leuke middag georganiseerd waarbij we samen met bewoners plantenbakken hebben opgehangen. Kinderen, jongeren, moeders: iedereen kwam bij elkaar. Het was echt een heel leuke dag, iedereen was enthousiast en mensen kenden ons ook. Dan merk je echt: we hebben iets teweeg gebracht.’
Marieke: ‘Ik heb veel geleerd van het werken met de kinderen in de huiswerkbegeleiding. Ik heb de neiging om er met kinderen een feestje van te maken, de afgelopen maanden heb ik geleerd dat het beter werkt om wat serieuzer te doen. Je kunt beter eerst wat strenger zijn en daarna de teugels wat losser houden. Het is ook heel leuk dat veel kinderen in de buurt als ik langs loop nu ‘juf, juf!’ naar me roepen!’

Waar liggen voor jullie de uitdagingen voor het komende jaar?
Meike: ‘Voor het nieuwe jaar is het plan om aandacht te besteden aan de Vreedzame Wijk. Denk hierbij aan onderwerpen als pesten en de buurt schoonhouden. Dit kunnen we goed toepassen in de bestaande projecten zoals huiswerkbegeleiding en de meidenclub omdat het erg op kinderen is gericht. We zijn ook betrokken bij een project om de binnenplaats op te knappen. Er zijn veel verschillende ideeën vanuit de bewoners voor de binnenplaats: de één wil een zwembad en de ander wil er één grote plantenbak of moestuin van maken. Wij kunnen hierbij een belangrijke rol spelen en de buurtbewoners meer verantwoordelijk maken voor hun eigen binnenplaats.’
Marieke: ‘Ik ga de komende tijd mijn kwaliteiten in de onderwijskant van onze projecten nog verder ontwikkelen. Ik denk dat dat ook wel gaat lukken: we hebben al heel concreet een plan over hoe we de huiswerkbegeleiding verder willen trekken.’
Meike: ‘We hebben veel zin om nieuwe projecten te starten met nieuwe energie. Dat we de ervaring die we hebben opgedaan meteen goed kunnen inzetten. Weer lekker vooruitkijken en aan de slag gaan!’