Image

Studenten Commerciële Economie: Het Museum Quarter moet een totale beleving worden!

Op 8 juni 2016 presenteerden studenten Commerciële Economie van de Hogeschool van Amsterdam hun ideeën over het ‘Museum Quarter’, dat al jarenlang grote bezoekersaantallen kent. Toeristen uit binnen- en buitenland komen naar de musea en het beroemde concertgebouw. Stadsdeel Zuid en ondernemersvereniging BIZ Museumquarter merken echter dat toeristen hun bezoek aan musea niet vaak combineren met een bezoek aan het naastgelegen winkelareaal en in plaats hiervan vaak meteen teruggaan naar het stadscentrum. Daarom klopten zij bij Academie van de Stad aan om een project op te zetten waar studenten op zoek gingen naar de oplossing.
De studenten Commerciële Economie hebben daarom het afgelopen semesteronderzoek gedaan naar de perceptie en de beleving van de bezoekers aan het museumkwartier. Met de uitkomsten van meer dan 1.000 enquêtes gingen de verschillende groepen aan de slag met ideeën om meer bezoekers naar het winkelgebied te trekken. Aan de hand hiervan hebben zij een plan opgesteld om bezoekers meer naar het winkelgebied te trekken. De drie beste groepen mochten hun plan afgelopen woensdag presenteren voor een vijfkoppige jury.

De drie groepen concluderen uit het onderzoek allemaal dat het winkelgebied in het museumkwartier niet goed zichtbaar is en dat er te weinig informatievoorzieningen zijn om de vele toeristen naar het gebied te trekken. Alle drie komen ze echter met andere oplossingen. Zo stelt de groep ‘Millennial Solutions’ voor om in het centrum van Amsterdam met de naam museum & fashion quarter te adverteren op billboards, hebben ze een business plan gemaakt voor het gebruik van ‘beacons’ die signalen afgeven op mobiele telefoons en vinden ze dat er een route moet komen die met een app te volgen is. De groep Urban Boost focust zich juist op horeca en bepleit het inzetten van meer terrassen voor een gezelligere sfeer. Daarnaast blijkt uit hun onderzoek dat toeristen vooral op zoek zijn naar typisch Hollandse cultuurelementen, die bijvoorbeeld in gevels van winkels naar voren zou kunnen komen. De laatste groep, M/W, komt met het idee van een kunstmarkt, een kunstroute en exposities in de straten van het winkelgebied.
 
Alle drie de groepen zijn het erover eens dat het bezoeken van het Museum Quarter een totale beleving moet zijn. Een bezoek dat de hele dag zou moeten duren, omdat je kunst in musea bekijkt, eet en drinkt bij restaurants en cafés en kunt winkelen. Al deze factoren moeten volgens de studenten beter op elkaar afgestemd worden, door middel van samenwerking via een gezamenlijk platform. 

Na overleg van de jury wordt de winnaar buiten in het zonnetje bekend gemaakt. De eerste groep, Millenial Solutions, heeft de jury het meest overtuigd. Hun plan was het best uitgedacht en hun presentatie zat goed in elkaar. “De opdracht heeft ons veel inzicht gegeven in het doen en laten van de bezoekers van het museumkwartier. Alle drie de groepen gaven erg goede presentaties en er zaten elementen in die we zeker kunnen gebruiken in de toekomst,’ aldus opdrachtgever Martijn Verdult van de BIZ vereniging. Hester Diemer van Stadsdeel Zuid vult aan: “Jullie hebben ons inspiratie en nieuwe ideeën gegeven waar we mee verder kunnen.” Ook de studenten en docenten kijken tevreden terug op een mooie opdracht. “Het maakt veel verschil als we studenten kunnen leren om onderzoek te doen, SPSS te gebruiken en een businessplan te schrijven wanneer het ineens over een echt vraagstuk gaat,” zegt Eric Petzinger, coördinator van het vak. Een leerzame ervaring en wie weet zien de studenten in de toekomst hun eigen ideeën terug wanneer ze een bezoek brengen aan de van Baerlestraat, het Van Gogh Museum of eten in een restaurantje aan de Cornelis Schuytstraat. 

Lees hier de algemene beschrijving van dit project