Image

Studenten zetten Zuidoost op de kaart

Voor het project Mental Map Zuidoost hebben achtentwintig studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design van de HvA zeven verschillende multimediale producten ontworpen. Deze presenteerden zij vandaag aan de deskundige jury, bestaande uit Jan Benschop (Algemeen Directeur DUWO), Emile Jaensch (Wethouder Zuidoost), René Grotendorst (Voorzitter Raad van Bestuur Rochdale) en Jaap Schoufour (Hoofd Bureau Broedplaatsen).

In het stadsdeelkantoor aan het Anton de Komplein nemen studenten, afgevaardigden van woningcorporaties en andere genodigden plaats in de, met verschillende kunstwerken, opgefleurde zaal. Aan de wethouder de eer om de bijeenkomst te openen. Hij geeft aan zeer nieuwsgierig te zijn naar de resultaten en stelt dat we deze ochtend als het ware een cadeautje uit gaan pakken. Ook bedankt hij de projectcoördinator van de Academie van de Stad Anika van de Water hartelijk voor haar inzet, die op haar beurt de kans grijpt om het project toe te lichten. Stadsdeel Zuidoost en woningcorporaties DUWO, De Key, Rochdale en Ymere waren op zoek naar een multimediaal product wat kan bijdragen aan het imago van Zuidoost als woon- en leefomgeving voor studenten. Via een app, website of game moeten studenten kunnen zien wat Zuidoost studenten allemaal te bieden heeft. En deze producten gaan ze nu presenteren!

De spits wordt afgetrapt door Myso Media en hun website Kamers Enzo! Op deze website kunnen studenten alles vinden wat er in Zuidoost te vinden en te doen is, van cafe’s tot aan musea tot welke sporten er je kan beoefenen. Ook kan men de verschillende studentenwooncomplexen terugvinden op de interactieve kaart, compleet met testimonials van bewoners. Met behulp van flyers en posters die te scannen zijn met een smartphone, waardoor geïnteresseerden op de website komen, willen zij hun product onder studenten promoten.
July Creatives hebben met hun website Ontdek Zuidoost een soortgelijk product ontworpen. De feeling van de website is echter zeer anders dan die van hun voorganger, gezien de handgemaakte interactieve kaart waar volgens de studenten ‘de nodige uren in hebben gezeten’.

Smart Interaction heeft een andere inslag gekozen voor hun website. Op hun website ‘de wereld van Zuidoost’ worden hotspots weergegeven per thema via een draaiende wereldbol. Daarnaast heeft de website een forum, waar men kan praten over hun ervaringen in en met Zuidoost. Jan Benschop, die naar eigen zeggen niet van de social media generatie is, vraagt zich af hoe de studenten deze site willen vermarketen. De leden van Smart Interaction geven aan dit te doen via Facebook. De website is namelijk gekoppeld aan Facebook, waardoor alle geplaatste opmerkingen ook terugkomen op de wall van deelenemers.

Mediawise maakt in tegenstelling tot hun voorganger enkel gebruik van user generated content. Dat wil zeggen dat gebruikers van de app zelf evenementen in Zuidoost kunnen toevoegen, delen en hierover met elkaar kunnen praten. Voor bepaalde acties kun je punten krijgen. Met een bepaald aantal punten zou een student dan voorrang kunnen krijgen op een kamer, die uiteraard in Zuidoost ligt!

Humane heeft ook een product ontwikkeld waar bezoekers zelf evenementen en bezienswaardigheden kunnen toevoegen, alleen doe je dat bij hen door een pin te zetten op een interactieve kaart. Zij willen hun project niet alleen promoten door een koppeling aan facebook, twitter en pinterest maar ook 20 ambassadeurs inzetten om de app in het begin, in hun eigen woorden, wat schwung te geven. 

Mobile Gen heeft een game app ontwikkeld, waar bezoekers Zuidoost mee kunnen ontdekken, gebaseerd op gps. Er kunnen digitale coupons (barcodes) worden verdiend wanneer nieuwe gebieden en hotspots worden ontdekt. In hun promotiefilm is dan ook te zien hoe twee jongens een coupon hebben veroverd voor een mango. Jan Benschop, blijkbaar ook niet van de mango generatie, ziet kortingen op bier nog wel als aantrekkelijk voor studenten, maar vraagt zich af of mango’s studenten en masse naar Zuidoost laat komen. De studenten geven aan dat over het type producten nog gediscussieerd kan worden.

Hekkensluiter Lighthouse Productions heeft ook een game gecreëerd. In hun app ONZO is er periodiek  een fysieke beloning te winnen die in Zuidoost in te zetten is. Het grote verschil met Mobile Gen is de koppeling aan Facebook.

Nu alle groepen hun producten gepresenteerd hebben is het tijd voor de jury om zich terug te trekken. Na lang beraad van de jury, en een welverdiend kopje koffie met cake voor de studenten, komt het verlossende woord. De derde plaats, inclusief cadeaubon gaat naar Myso Media, omdat zij zeer goed nagedacht hebben over hoe ze hun website gaan marketen. Ook vond de jury de content van de website sterk. De tweede plaats is voor Mediawise. De jury roemt de groep voor het strakke design en de handige koppeling aan andere social media. De winnaar op deze vroege middag is echter Mobile Gen geworden, die naast een boekenbon ook een fles bubbels mogen meenemen. De filosofie achter de website, het aantrekken van studenten via kortingen,  wordt geprezen. Het spel heeft nut voor een student en dit maakt hun product zo aantrekkelijk. Bekijk de app hier. Als troost voor de overige groepen die, ondanks hun inzet, niet in de top drie zijn gekomen, heeft Emile Jaensch ook voor hen een cadeau, namelijk, een speciaal ’Blij in de Bijlmer’ t shirt! 

Hieronder zie je de promofilm van het winnende team.