Image

Voorleesfeest Van der Pek

In de Van der Pek buurt in Amsterdam-Noord lezen een jaar lang 17 pedagogiekstudenten voor aan kinderen uit de buurt. De kinderen hebben inmiddels al een halfjaar in grote getale inzet getoond en verdienen een beloning, tijd voor een feest!
In de Rosaschool vond op 12 februari het feest plaats onder deskundige leiding van de stagiaires en Springlevend Van der Pek teamleden Marissa en Anna. Dertig kinderen en een groep moeders uit de buurt die taalles krijgen van het Springlevend van der Pek team zijn aanwezig voor een middag vol met spelletjes. De stagiaires hebben namelijk vijf spelletjes ontwikkeld voor de kinderen waarmee ze spelenderwijs hun taalkennis mee vergroten. Zo is er een spel waarbij er verschillende letters aan een klimrek zijn gehangen. In teams van twee moeten de kinderen de letters van het klimrek aftrekken en daarna met de letters een woord vormen.  Met bijzonder enthousiasme trekken de jongens de letters van het klimrek af waarna zij met eenzelfde enthousiasme binnen een halve minuut het woord sportschool uit de letterbrij ontfutselen.

De voorleesservice is een project voor kinderen tussen de 3 en 10, waarbij de kinderen zijn opgesplitst in leeftijdsgroepen. Studentcoördinator Marissa vertelt: ‘Elke week hebben wij op woensdag een inloopmiddag. Daarnaast zijn er ook kinderen waarbij er thuis wordt voorgelezen. Die worden dan gekoppeld aan een van de stagiaires die eens per week bij hun langsgaan. Gedurende zo’n jaar merk je dat de kinderen een immense groei doormaken, wat geweldig is om te zien.’Dat de kinderen wat hebben opgestoken van de voorleesservice het afgelopen halfjaar wordt duidelijk tijdens de spelletjes. Bij een van de spelletjes zijn er drie rijen gecreëerd. Aan het eind van elke rij staat er een spelling van een woord. De kinderen moeten in de rij gaan staan bij de rij waarvan zij denken dat het de correcte spelling is. Zonder falen gaat het team kinderen consequent in de goede rij staan. Op het moment dat de teams elk spelletje een keer gedaan hebben roept een stagiaire om dat de spelletjes klaar zijn, waarop de kinderen schreeuwen dat zij nog een keer willen spelen. Voor deze middag is het klaar met het spelend leren, maar de kinderen zullen het komend jaar nog uitgebreid de kans krijgen om hun taalkennis te vergroten.